NNUU comença els processos de treball aprovats a Rio+20

28 gen.

Entre finals de desembre passat i començaments d’aquest gener  l’AG de les NNUU ha començat a prendre decisions relatives a la posada en marxa del diferents processos que han de conduir a implementar els resultats de Rio+20 d’acord amb el document que s’hi va aprovar: “El Futur que volem!”

En el meu post/escrit de 25 de juny del 2012, qualificava Rio+20 com la primera agenda política global significativa del segle XXI. I, de moment, em ratifico amb aquesta valoració positiva. Potser és l’agenda més esperançadora en els difícils temps que vivim.

Rio +20 té una alçada de possible punt de partida cap a un canvi de model de desenvolupament mundial. El nou desenvolupament humà sostenible que hem de construir ha de ser “socialment desitjable” -capaç de satisfer les necessitats primàries i socials bàsiques d’una població mundial creixent- , “ambientalment compatible” -en harmonia cooperativa amb la vida ecològica de la mare terra i els seus funcionaments i bens-i ‘econòmicament viable” -fent possible una justa i equitativa distribució entre els humans de les riqueses naturals i construïdes-.

Per primera vegada Rio+20 assumeix aquest objectiu, és a dir, assumeix clara i explícitament  el desenvolupament humà sostenible  com l’objectiu del segle XXI, donant significança real als Programes 21 que Rio-92 ja proposava elaborar . I per tal d’assolir-ho posa en marxa, primer que res, tot un seguit d’importants reformes dins de les NNUU per tal de fer possible aquest camí i aquest objectiu.

Cap al nou “Consell de Desenvolupament Sostenible”

El president de l’actual sessió 67 de l’AG de les NNUU ha nomenat els representants permanents de Brasil i Itàlia per liderar el procés de negociació que ha de definir el nom (actualment: High Level Political Forum) , el format, les modalitats, etc. d’un nou òrgan de les NNUU a qui Rio+20 va donar les màximes competències per definir el camí cap el desenvolupament humà sostenible, en les seves tres interrelacionades dimensions (social, ambiental i econòmic).

Enguany, la fins ara Comissió de Desenvolupament Sostenible celebrarà una darrera i curta sessió de finalització de les seves activitats, de tal manera que el 2014 el nou “Consell” n’agafi el relleu.

Ens hi juguem molt en aquest procés. Tots hauríem de contribuir i esperar que NNUU fos tant valenta com el 2005 i repetís, amb tant inesperat èxit (ara ja hi tenim experiència), la transformació d’una Comissió en un Consell; en aquell cas el tant reeixit Consell de Drets Humans, una de les actuals noves pedres angulars de les NNUU.

L’empoderament del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA-UNEP)

El passat 21 de desembre les NNUU, tot donant compliment al text final de Rio+20, varen decidir ja que el Consell de Govern del PNUMA estigues format per representants de tots els 193 estats membres de les NNUU, i que els seus acords hagin de ser posteriorment ratificats per l’AG. El que podria semblar una burocratització més, és, en el context de les NNUU, un pas clau per tal de donar al governament democràtic del pilar o dimensió ambiental de la sostenibilitat el màxim nivell dins de l’organització, a través d’aquesta reforma del PNUMA.

Queden moltes altres decisions pendents, començant per la d’un finançament  que deixarà de ser únicament voluntari i passarà a formar part, també, del pressupost general de les NNUU. No cal ni mencionar que en els temps que corren això no serà un camí de roses però, si més no, l’estructuració que tindrem és la que té sentit i la que cal, ara, enfortir tant com es pugui.

Cap als Objectius de Desenvolupament Sostenible

No ha estat gens senzill arribar al 15 de gener (havia d’haver passat bastant abans) per nomenar el “Grup Obert de Treball de l’AG per als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS-SDG)”.

Però ja el tenim i ja comença a treballar (ben obert a la participació ben necessària  de tots els stakeholders) per tal de començar a construir una proposta que haurà de ser presentada a la propera sessió 68 de l’AG.

D’acord amb Rio+20 podem recordar que aquests objectius han de, entre altres criteris,:

  1. Estar basats en l’Agenda 21 i el Pla d’Implementació de Joburg
  2. Contribuir a la plena implementació dels resultats de les principals cimeres en els camps socials, ambientals i econòmics
  3. Incorporar totes les tres dimensions del desenvolupament sostenible i les seves interrelacions
  4. Ser coherents amb i integrables dins de l’agenda de desenvolupament post 2015, en la direcció dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM-MDG)   

Com seguir i participar activament en tot aquest procés que comença

La Divisió per al Desenvolupament Sostenible (DSD) del Departament d’afers Econòmics i Socials  (DESA) de la Secretaria General de les NNUU, ha posat en marxa una “Plataforma de coneixement sobre Desenvolupament Sostenible” en l’adreça:

http://sustainabledevelopment.un.org/index.html

Captura

com a instrument, entre altres coses, de participació oberta a tothom en aquest important procés.

El primer informe del SG de les NNUU sobre els ODS-DSG

El podem trobar a:

http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/67/634&Lang=S

i en voldríem destacar, positivament, una part de les conclusions del document que, fonamentalment, és una síntesi de les respostes al qüestionari enviat als estats membres per tal de començar a identificar les posicions en relació al que han de ser els ODS-SDG

“A. Una visión común de los objetivos de desarrollo sostenible

77. Los Estados Miembros convenían en general en que la erradicación de la pobreza debía seguir siendo la más alta prioridad, de manera de completar la parte del Objetivo 1 que no se había logrado aún y en que, para alcanzar este objetivo, el crecimiento económico sostenido, inclusivo y equitativo de los países en desarrollo era un requisito imprescindible.

78. Además, se reconoció ampliamente la necesidad de asegurarse de que toda la humanidad tuviese acceso a bienes y servicios básicos para una vida decente, un empleo productivo, salud y educación. Muchos destacaron la necesidad de hacer frente en el programa de desarrollo después de 2015 a las desigualdades de todo tipo.

79. Se manifestó amplio reconocimiento de las graves presiones ambientales y sus repercusiones negativas para el bienestar humano, especialmente entre los pobres y los que están en situación vulnerable. Muchos destacaron la necesidad de promover la ordenación sostenible de la base de recursos y el consumo y la producción sostenibles.

80. En resumen, surge una visión común para el logro de un desarrollo humano universal y equitativo que respete al mismo tiempo los límites ecológicos de la Tierra”.

Consideracions Finals

Continuo sent del tot conscient que el lector pot tenir la sensació (i no només ser una sensació) de que els continguts d’aquest post/escrit ens sonen com el de sempre. I no seré pas jo que li demani un acte de fe en aquest procés. Emperò, segueixo considerant que estem davant d’un procés coherent, per primera vegada, a tot allò que s’ha vingut construint com a concepte de desenvolupament humà sostenible i, a més a més i augmentant-ne la coherència de tot plegat, definint, amb bastanta precisió, els processos de reformes dins de l’organització de les NNUU i dins dels seus programes d’acció que, amb una mica d’encert per part de tots, pot acabar definint unes agendes de treball real i efectiu en les agendes del desenvolupament post 2015.

És evident que anem tard, molt tard i que, principalment, el tema del canvi climàtic segueix quedant, incomprensiblement al meu parer, fora d’aquest procés.

Xerca; 28 de gener de 2013

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: